KONTAKT
KONTAKT
Wracam do listy wszystkich wpisów

KISS your reader! Poznaj 12 zasad dobrego emaila po angielsku

Co wspólnego ma całowanie z pisaniem e-maiai po angielsku? Otóż... bardzo wiele. Przekonaj się!

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Co kryje się pod akronimem KISS?

Oto dwie wersje rozwinięcia akronimu KISS:

  • Keep It Simple, Stupid!
  • Keep It Short and Simple!

Pierwsza wersja – pierwotna, którą można przetłumaczyć jako „Nie komplikuj, głupku”, użyta po raz pierwszy w marynarce wojennej w latach 60. XX wieku. Inżynierowie, zajmujący się projektowaniem samolotów, mieli tak je konstruować, żeby w razie ich awarii zwykły mechanik był je w stanie naprawić w warunkach polowych, używając prostych narzędzi.

Druga wersja jest natomiast bardziej współczesna. W każdym razie, zasada KISS jest obecnie stosowana w wielu branżach, np. programowaniu czy biznesie.

Chcesz poznać nowe zwroty niezbędne w biznesowym angielskim?

Bezpłatny e-book Business English specjalnie dla Ciebie

Wystarczy, że podasz nam swój adres e-mail, a e-book 30 KEY IDIOMS FOR BUSINESS MEETINGS trafi prosto na Twoją skrzynkę. Dzięki nowym zwrotom lepiej zrozumiesz klienta i ożywisz język angielski, polepszając płynność mówienia o biznesie!

KISS a pisanie biznesowego lub prywatnego emaila po angielsku

Przejdźmy teraz do sedna – powinniśmy pisać krótko, prosto i na temat. Zapewne już o tym słyszałeś, ale wiesz, że nie jest to łatwe, zwłaszcza jeśli masz do przekazania wiele informacji.

12 podstawowych zasad, które pomogą Ci w napisaniu dobrego emaila po angielsku

  • Postaraj się, aby jedno zdanie nie przekraczało 20 słów.
  • Zdania wielokrotnie złożone zamień na 2-3 zdania pojedyncze.
  • Zachowuj strukturę: S+V+O (subject+verb+object) np. I’ve done it!
  • Unikaj form bezosobowych, np. one, everyone. Używaj formy “you”.
  • Jeśli częścią Twojej wiadomości jest załącznik lub link, nie opisuj dokładnie, co on zawiera.
  • Dostosuj stopień formalności do odbiorcy, np. w komunikacji biznesowej staraj się utrzymać styl półformalny (“Could you be so kind and help me with…”).
  • Strona bierna – stosuj ją wtedy, kiedy jest to konieczne, czyli np. wtedy kiedy nie ma znaczenia to, kto jest wykonawcą czynności, np. „The negotiations have been closed successfully.”
  • Używaj czasowników, a nie rzeczowników odczasownikowych, czyli:
    TAK: 'We prepared…’
    NIE: „The preparation was undertaken by us…”
  • Jeśli masz do przekazania wiele informacji, zastosuj nagłówki i listę punktowaną dla kluczowych kwestii.
  • Email rozpocznij od najważniejszej kwestii, zakończ go natomiast wezwaniem do działania.
  • Visuals. Odbiór Twojego maila będzie łatwiejszy, jeśli zamieścisz graf, wykres, tabelę.
  • Na końcu – popatrz na swojego maila oczami odbiory, czy Twój email jest łatwy do przyswojenia?
jak napisać dobrego emaila po angielsku

I jak, było “short and simple”?

Czy wiesz już jak napisać dobrego emaila po angielsku, odnosząc się do podanych przez nas 12 zasad? O często popełnianych błędach w pisaniu emaili biznesowych pisaliśmy również w artykule na temat sztuki rozmowy biznesowej po angielsku.

Questions? Zapytaj w formularzu!

#EnglishForIT&Tech #BusinessEnglish

Co dalej?

W CoAction uważamy, że nauka angielskiego pod kątem zawodowym powinna być zaprojektowana wokół bardzo konkretnych celów. Muszą one wynikać z jasno zdefiniowanych przykładów użycia języka w danej roli oraz poziomu „poczucia” się dobrze w komunikacji po angielsku. Ma to dla Ciebie sens? Jeśli tak, to…

…skontaktuj się z nami!
CoAction - Zdjęcie Przemysław Fidzina
CoAction Business Language Trainers
Inne wpisy tego experta

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?