- Angielski w IT
- 5 min
- 14.02.2023
Usługa
Audyty językoweKlient
Rebased (obecnie Shopify)Branża
IT | software house: Ruby & JavaScript
Kiedy
2020-2021 r.
Klient
Rebased to polski software house − rozwijający i utrzymujący oprogramowanie dla klientów z USA, UK, Niemiec, Francji, Holandii, Szwecji i kilku innych krajów. Firma miała 30 pracowników, w tym 27 programistów, pracujących w zespole rozproszonym, czyli w trzech biurach w Polsce i z domu.
Rebased został założony w 2008 roku i do 2021 samodzielnie współpracował z klientami anglojęzycznymi. Stąd specjaliści na co dzień wykonywali swoje zadania w języku angielskim.
Niektórzy z nich mieli zajęcia językowe z innymi dostawcami usług.
W 2021 Rebased zostało częścią Shopify.
Wyzwanie
Firmie brakowało informacji na temat tego, jaki jest faktyczny i aktualny poziom języka angielskiego u każdego pracownika w kontekście komunikacji z anglojęzycznymi klientami.
Wyniki miały wspomóc decyzję zarządu o organizowaniu dalszej nauki języka angielskiego i były punktem wyjścia do mierzenia postępów szkoleniowych.
Cel
Głównym celem było wsparcie decyzji inwestycyjnych zarządu w kwestii szkoleń z angielskiego.
Klient zdecydował, co dodatkowo potwierdziliśmy, że środowisku Rebased kluczowe jest zbadanie tzw. czynnych umiejętności językowych − mówienia i pisania.
Zrezygnowaliśmy więc z testów językowych pod kątem znajomości gramatyki i słownictwa, aby skupić się w 100% na umiejętnościach produktywnych.
Projekt w liczbach − audyty oparte na praktyce
„W naszym modelu pracy z angielskim w IT − z codzienną komunikacją z klientami oraz wewnątrz projektów, połączonym z rozproszeniem zespołu, czynna znajomość tego języka jest równie kluczowa jak umiejętność tworzenia oprogramowania. CoAction szybko zidentyfikowało naszą specyfikę i potrzeby, dostosowując do tego zakres i sposób przeprowadzenia audytu kompetencji językowych”.
Założenia audytu, które zapewniają wiarygodność oceny
Audytorem była bardzo doświadczona Lektorka, przeszkolona z kluczowych zagadnień z zakresu testowania m.in. w Cambridge Assessment Centre w Wielkiej Brytanii.
Audytorka nigdy wcześniej nie prowadziła zajęć językowych dla żadnego z testowanych, zachowując tym samym bezstronność. Na życzenie Rebased, w rolę klienta w zadaniach konwersacyjnych wcielił się nasz inny lektor, znający realia pracy z firmami typu software house.
Zadania audytowe odzwierciedlające typowe sytuacje komunikacyjne w danej roli
Zadania testowe zaprojektowaliśmy tak, aby odzwierciedlały sytuacje komunikacyjne, z jakimi pracownicy Rebased spotykali się na co dzień.
Umiejętność mówienia zbadaliśmy u każdego z użyciem 2 formuł komunikacyjnych:
- monologu − mini-prezentacji,
- i dialogu − symulacji rozmowy z klientem.
Umiejętność pisania zweryfikowaliśmy zadaniem polegającym na stworzeniu maila o określonym celu.
Dla każdej roli w zespole dopasowaliśmy inne zadania o treści odzwierciedlającej rzeczywiste interakcje z anglojęzycznymi klientami.
„Wyniki audytów zostały przedstawione znakomicie, z bardzo konkretnymi obserwacjami oraz uwagami, Było to dla nas bardzo pomocne w organizowaniu nauki języka angielskiego. Dzięki CoAction nasi menedżerowie mogli efektywnie uwzględniać poziom angielskiego u pracowników, przydzielając ich do zagranicznych projektów.”.
Przejrzysty raport z badania dla zarządu i testowanych
Do pomiaru wyników zastosowaliśmy wytyczne Rady Europy, w skali CEFR (A0-C2).
Grupa testowa obejmowała:
- 27 programistów (w tym zarządzający management),
- 2 osoby z administracji,
- i 1 business developer.
Każdy testowany otrzymał od nas szczegółowy raport z analizy.
Umiejętności pisania i mówienia ocenialiśmy autonomicznie oraz szczegółowo − według konkretnych kryteriów. Wszyscy dostali od nas rekomendacje dalszych kroków w usprawnianiu języka angielskiego.
Jakie korzyści przyniosły Audyty językowe od CoAction?
- Osoby decyzyjne zyskały dogłębną wiedzę o poziomie umiejętności językowych u pracowników.
- Menedżerowie mogli uwzględnić poziom biznesowego angielskiego u pracowników, przydzielając ich do zagranicznych projektów. Przykład: gdy w zarządzający mieli ma do wyboru dwóch specjalistów o podobnym poziomie umiejętności technicznych, jako drugie kryterium brali pod uwagę wynik z Audytu. Odniesienie się do rezultatów zewnętrznego badania dodatkowo zwiększa transparentność kadry zarządzającej.
- Pracownicy zyskali świadomość obszarów do poprawy angielskiego, co może ich dodatkowo zmotywować, np. do zapisania się na kurs wewnątrz firmy lub do samodzielnej nauki.
- Całość działań audytowych przebiegła zdalnie, bez wykorzystania zasobów biurowych. Dodatkowo każdy z pracowników musiał się oderwać od pracy tylko na 45 minut. Dzięki temu nikt nie miał poczucia, że dodatkowa aktywność zabiera cenny czas. W zamian Rebased otrzymało konkretny feedback na temat komunikacji po angielsku pod kątem zawodowym.
W przypadku, gdy firma organizuje dla pracowników kursy angielskiego online lub stacjonarnie, audyt daje możliwość sprawdzenia jakości tych szkoleń. Należy jednak taki audyt przeprowadzać cyklicznie, aby zmierzyć przyrost umiejętności, a nie tylko ich aktualny stan.
Na początek umówmy się na discovery call
Nasi Klienci zazwyczaj próbowali wcześniej różnych rozwiązań − angielskiego w szkołach językowych, z lektorem, z native speakerem, w aplikacji. Są również tacy, którzy po raz pierwszy zabierają się za angielski w kontekście zawodowym. Często dopiero po spotkaniu z nami dochodzą do sedna wyzwania, z jakim się mierzą. Dlatego chcemy z Tobą porozmawiać.
W CoAction uważamy, że nauka angielskiego pod kątem zawodowym powinna być zaprojektowana wokół bardzo konkretnych celów. Muszą one wynikać z jasno zdefiniowanych przykładów użycia języka w danej roli oraz poziomu „poczucia” się dobrze w komunikacji po angielsku. Klucz to jej jakościowe wykorzystanie − u Ciebie, pracownika (jeśli organizujesz szkolenia w firmie), a także u Twoich rozmówców − klientów, zespołu, partnerów biznesowych.
Ma to dla Ciebie sens? Zobacz, co jeszcze omówimy na discovery callu, a następnie od razu wybierz dogodny termin spotkania online!
Zobacz również inne case study
„CoAction uczy naszych pracowników praktycznej komunikacji − precyzyjnego języka niezbędnego w obsłudze klientów z USA. Lepszy angielski przekłada się bezpośrednio na zadowolenie naszych partnerów biznesowych”.Martyna Anessi Head of People, tonik
„[...] To, że uczycie nie tylko angielskiego, ale też umiejętności, takich jak prezentowanie czy negocjowanie po angielsku, wpływa realnie na naszą komunikację z klientami i partnerami”.Mateusz Kubiczek, CEO