Szkolić pracowników (nie tylko z angielskiego), czy nie? Perspektywa CEO małej firmy.

To chyba odwieczny dylemat pracodawcy/działów zasobów ludzkich. Sam jako zarządzający niewielką firmą, bez ogromnych budżetów szkoleniowych, długo dojrzewałem do tej decyzji. Chcę się podzielić z Wami swoją subiektywną perspektywą jako menedżera ponad 30-osobowego zespołu. Jakie zatem obawy mną targały, kiedy pracownik poprosił o szkolenie?

… a co jak odejdzie?


Chyba największa - co jeśli wyłożę firmowe pieniądze, a pracownik za chwilę odejdzie? Bijąc się z  tą myślą, w pewnym momencie ocknąłem się ze świadomością: “skoro boisz się, że pracownik odejdzie, to może oznacza to, że nie zapewniasz miejsca pracy w którym ludzie się czują dobrze?”. Dużo się mówi obecnie o tzw. koncepcji “Happiness at work” opisanej przez Jurgena Apello. Podświadomie towarzyszy mi ona od początku założenia firmy, bo zawsze chciałem stworzyć miejsce w którym lektorzy angielskiego czują się bardzo dobrze, są doceniani, wspierani w kwestiach metodycznych i organizacyjnych. Kiedy zespół zaczął się rozrastać i pojawiło się więcej osób w administracji i innych działach, musiałem sobie na nowo uświadomić, że im również muszę stworzyć miejsce przyjazne rozwojowi. A jak miałem się dowiedzieć, co sprawia, że pracownik jest szczęśliwy w pracy? W naszym przypadku sprawdziły się szczere rozmowy, często mocno nieformalne, nieplanowane. To m.in. podczas takich rozmów mogłem dowiedzieć się od jednej z współpracownic, że ciągły rozwój umiejętności tak naprawdę napędza jej motywację do pracy. Inaczej szybko wypaliłaby się i szukała nowego zajęcia. 

Takie same nie znaczy zawsze najlepsze i najbardziej sprawiedliwe

Kolejna sprawa - wydawało mi się, że pracownik zawsze oczekuje, że to pracodawca w 100% sfinansuje takie szkolenie. I znów tutaj z pomocą przyszła rozmowa i wspólne szukanie sposobu na doszkalanie. W ciągu ostatnich lat wypróbowaliśmy co najmniej kilka form szkoleniowych. Moi współpracownicy korzystali ze szkoleń zorganizowanych w grupach otwartych, były szkolenia dedykowane dla lektorów prowadzone zarówno przez naszą Dyrektor ds. Jakości Nauczania, ale również ekspertów zewnętrznych (m.in. Scrum Master, z którą szkolili się z uczenia osób w IT). Nota bene, ze względu na ogromne zainteresowanie wśród lektorów, teraz takie szkolenia z uczenia w branży IT robimy również na zewnątrz firmy - zerknijcie sobie tutaj. Taki efekt uboczny dobrych decyzji szkoleniowych dla pracowników. ;)

Badaj efekty, ale rób to mądrze.

Jeszcze jedna sprawa: nikt nie lubi wydawać budżetu firmowego (i poświęcać czas! bo o tym aspekcie rozwoju pracownika się zapomina) i nie widzieć efektów inwestycji. I znów, badanie postępów po szkoleniu można wykonywać na bardzo różne sposoby. Ja zawsze zaczynam od spytania samego pracownika, czy czuje, że szkolenie mu coś dało, jeśli tak, to co dokładnie i jak to się przekłada na jego pracę, samopoczucie, potrzebę rozwoju oraz czy uważa przyjętą formę szkoleniową za skuteczną. Wdrożenie nowych umiejętności jest najważniejsze, a to jesteśmy tylko w stanie śledzić m.in. podczas codziennej współpracy z pracownikiem, ale też wszelkiego rodzaju przeglądów pracy, podsumowań celów itd.

Executive summary

Uwolniłem się z pułapki myślenia, że jeśli mam oferować rozwój pracownikowi, to zawsze musi być po równo, w takiej samej formie i przy pełnym dofinansowaniu. Trzeba zacząć od tego, żeby taką możliwość rozwoju w ogóle stworzyć. Ważne też, aby rozwój umiejętności zaplanować z uwzględnieniem m.in. takich elementów jak cele rozwojowe, forma współpracy, staż pracownika w firmie, wymagania stanowiska, konkurencja na rynku pracy, motywacje pracownika stojące za prośbą o podniesienie kwalifikacji itd. I oczywiście mierzyć efekty szkolenia!

Myślenie alternatywami

Na koniec, jeśli argumentów za inwestycją szkoleniową nie wystarcza, warto sobie zadać pytanie, stawiające sprawę, można powiedzieć, na ostrzu noża. A co będzie jak nie zgodzę się na przeszkolenie pracownika a on zostanie?

Będzie wykonywał swoją pracę wolniej, mniej profesjonalnie w oczach klienta, będzie opóźniał zespół … każdy pewnie znajdzie x-naście kolejnych skutków.

 Źródło obrazka: zaufanatrzeciastrona.pl

Potrzebujesz więcej informacji o naszych szkoleniach?