5 największych błędów popełnianych przy wyborze szkoły językowej dla firmy
Zaniedbania na etapie badania potrzeb i niedostosowane programy szkoleniowe to prawdziwa zmora kursów językowych. Z góry założone sposoby Waszej wewnętrznej komunikacji i nauka bez planu. Jak od początku wychwycić szablonowe traktowanie Twojej firmy przez usługodawcę?
Błąd 1: Kurs „od szablonu” zamiast szytego na miarę
Upewnij się, że dostawca szkoleń bada nie tylko potrzeby kursantów, lecz także wymagania Twojej organizacji.
Czy pyta o Wasz wewnętrzny styl komunikacji, jej poziom formalności, typowe sytuacje komunikacyjne w języku obcym, z którymi na co dzień mierzą się pracownicy?
Czy te informacje służą przygotowaniu planów kursów (wymagaj ich!) i czy są one odpowiednio przekazane lektorom?
Jeśli odpowiedź na ten pytania brzmi „tak”, to pora zrobić użytek z referencji od klientów. Bo firmy rozwijają się i Wasze potrzeby mogą się zmieniać. Zapytaj więc poprzedniego klienta, czy szkoła była w stanie szybko i skutecznie odpowiedzieć na ich nowe potrzeby podczas trwania kontraktu.
Przykład 1. Pracownik przygotowywany jest do awansu i potrzebuje kursu bardzo intensywnego.
Przykład 2. Do firmy przyjęci zostali nowi pracownicy i potrzebują nadrobienia słownictwa branżowego.
Czy firma szkoleniowa podjęła podobne wyzwanie? Dowiedz się również, w jaki sposób przed rozpoczęciem kursów przeprowadza badania poziomów języka u kursantów. Czy jest to proces sprawny i wiarygodny? Rozpoznając te kwestie, dowiesz się, czy dostawca planuje ewaluację postępów w nauce i jakie umiejętności są sprawdzane.
Czy są to wyłącznie umiejętności bierne tj. czytanie, słuchanie, czy również aktywne tj. pisanie i mówienie? Tu obowiązuje zasada – im bardziej kompleksowo, tym lepiej dla Twojego biznesu. Bo firmy rozwijają się i Wasze potrzeby mogą się zmieniać. Zapytaj więc poprzedniego klienta, czy szkoła była w stanie szybko i skutecznie odpowiedzieć na ich nowe potrzeby podczas trwania kontraktu.
Błąd 2: Ogólnokształcąca szkoła językowa
Dlaczego przestrzegamy przed wsiadaniem do językowego „gimbusa”? Pomyśl przez chwilę, jak wybierasz dostawców innych usług dla Twojej firmy. Czy sięgasz po firmy oferujące usługi dla biznesu, czy dla zwykłego konsumenta? Lektorzy, metodycy, obsługa klienta w szkole językowej – wszyscy powinni być ukierunkowani na kursy dla biznesu. Powinni rozumieć ich specyfikę oraz wymagania. Na pewno chcesz zapewnić swoim pracownikom kurs z lektorem, który orientuje się w Waszej branży i który dzięki temu będzie umieć odpowiedzieć na potrzeby Waszej kadry.
Chcesz poznać nowe zwroty niezbędne w biznesowym angielskim?
Bezpłatny e-book Business English specjalnie dla Ciebie
Wystarczy, że podasz nam swój adres e-mail, a e-book 30 KEY IDIOMS FOR BUSINESS MEETINGS trafi prosto na Twoją skrzynkę. Dzięki nowym zwrotom lepiej zrozumiesz klienta i ożywisz język angielski, polepszając płynność mówienia o biznesie!
Poproś o profile zawodowe lektorów prowadzących. Dobrze dobrany lektor to połowa sukcesu kursu. Wspólne tematy ośmielają do mówienia, zgłębiania tematu i poznawania nowego słownictwa w danej/Twojej dziedzinie.
Sprawdź, czy oprócz kwalifikacji do nauczania języka mają dodatkowe wykształcenie kierunkowe lub doświadczenie biznesowe, najlepiej w Twojej branży. Poproś o referencje od działów HR dotychczasowych klientów na temat jakości współpracy ze szkołą. Ta wiedza pomoże Ci sprawdzić, czy szkoła zna się na organizowaniu kursów firmowych, czy może traktuje je jako dodatek do kursów otwartych.
Czy warto poświęcać czas na tak szczegółowe porównanie szkół językowych? Tak! Bo czas zainwestowany w poznanie dostawcy zwróci Ci się w perspektywie długotrwałej współpracy – z odpowiednio wybraną szkołą.
Dobrze dobrany lektor to połowa sukcesu kursu. Wspólne tematy ośmielają do mówienia, zgłębiania tematu i poznawania nowego słownictwa w danej/Twojej dziedzinie.
Błąd 3: Brak weryfikacji metod nauczania i narzędzi
Czy szkoła ma własną metodę nauczania? Jeśli nie, to jest ryzyko, że każdy lektor prowadzi zajęcia po swojemu. Taka szkoła nie ma zwykle wewnętrznego systemu doskonalenia lektorów. Upewnij się więc, że mają oni wsparcie metodyka i że są szkoleni np. z nowych technologii w nauczaniu języków.
Dowiedz się, czy szkoła używa narzędzi wspomagających naukę języka. Jeśli tak, również poproś o zaprezentowanie ich działania i przydatności. Zdarza się, że szkoły chwalą się posiadaniem wielu narzędzi, ale często ich zastosowanie nie wynika z potrzeb kursantów, a stanowią one jedynie modny dodatek (w praktyce porzucany szybko przez uczestników).
Jeśli narzędzie jest dobrze dobrane i wpisuje się w metodę nauczania, może się okazać bardzo dużą przewagą szkoły. Godzina zajęć przyniesie lepszy efekt, jeśli po niej kursant uruchomi aplikację umożliwiającą mu powtórkę słownictwa z zajęć. Tak rośnie tempo nauki, odpowiedni poziom zostaje osiągnięty wcześniej, kurs trwa krócej, a Twoja firma oszczędza czas i budżet. My używamy fiszek Quizlet.
Godzina zajęć przyniesie lepszy efekt, jeśli po niej kursant uruchomi aplikację umożliwiającą mu powtórkę słownictwa z zajęć.
Błąd 4: Raporty i organizacja na Twojej głowie
Dobrze prowadzona szkoła traktuje każdy kontrakt z klientem biznesowym jako odrębny projekt szkoleniowy i przejmuje odpowiedzialność za organizację, wyniki i ich raportowanie.
Zorientuj się więc, ile Twojego czasu pracy będą zajmować kwestie związane z organizacją i monitorowaniem takiego projektu. Zapytaj, kto będzie Twoim kontaktem w szkole w kwestiach merytorycznych. Czy będzie to metodyk-praktyk, czy może ktoś, kto nigdy nie uczył na kursach firmowych lub robił to bardzo dawno temu? Poproś szkołę o szczegółowe opisanie projektu szkoleniowego i dowiedz się, na których etapach i w jakim wymiarze czasowym będziesz w niego zaangażowany.
Dowiedz się, jakie informacje otrzymasz w raportach i czy szkoła może w miarę Waszych potrzeb zebrać dodatkowe dane, na przykład stan wykorzystania budżetu szkoleniowego.
Sprawdź, ile Twojego czasu pracy będą zajmować kwestie związane z organizacją i monitorowaniem takiego projektu.
Błąd 5 (bolesny!): Sugerowanie się wyłącznie ceną
Co oznacza niska cena kursu? Głównym kosztem dla szkoły językowej jest wynagrodzenie lektora. Za tanim kursem często kryje się nieodpowiednia stawka godzinowa lektora, który w rezultacie uczy coraz więcej, a coraz mniej czasu poświęca na właściwe przygotowanie zajęć. Przecież w rzeczywistości nie płacisz za godzinę zajęć, ale również za czas, który lektor potrzebuje na ich przygotowanie.
Spójrz na inwestycję w dobrą szkołę językową długofalowo. Kurs, w ramach którego jedna godzina zajęć kosztuje niewiele, ale jest nieskuteczny i trwa latami, to tak naprawdę bardzo drogi kurs.
#EnglishForIT&Tech #BusinessEnglish
Co dalej?
W CoAction uważamy, że nauka angielskiego pod kątem zawodowym powinna być zaprojektowana wokół bardzo konkretnych celów. Muszą one wynikać z jasno zdefiniowanych przykładów użycia języka w danej roli oraz poziomu „poczucia” się dobrze w komunikacji po angielsku. Ma to dla Ciebie sens? Jeśli tak, to…
Audyt językowy − co to jest, dla kogo i jaki jest jego cel?
Jedną z pozycji w naszej ofercie jest Audyt językowy. W tym wpisie wyjaśniamy, czym jest Audyt, jak wygląda proces przeprowadzania Audytu, ja także, jaki jest jego cel i jakie konkretne korzyści ze sobą niesie.
Idealny lektor języka angielskiego − 8 cech, które musi mieć
Jest kilka uniwersalnych cech, które powinien mieć każdy dobry nauczyciel. To właśnie na nie należy zwrócić uwagę przy wyborze swojego kolejnego lektora języka angielskiego.
Jak ćwiczyć biznesowy angielski? Krótki poradnik dla specjalistów i specjalistek IT
Umiejętność komunikowania się w języku angielskim jest niezwykle ważna w przypadku osób pracujących w IT. Teraz chcemy polecić kilka sposobów na ćwiczenie biznesowego angielskiego, jeżeli już jesteś w tej branży.
do nauki języka oraz wskazówki od naszego Zespołu, jak dodatkowo samodzielnie pracować z angielskim. Newsletter językowy bez spamu i reklam − tylko z konkretami! Polecaj dalej swoim pracownikom oraz znajomym!
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.
Dowiedz się więcej