Jak badać potrzeby klienta po angielsku? Przećwicz pytania pośrednie i bezpośrednie.
Badanie potrzeb klienta jest ważnym krokiem rozpoczynającym budowę relacji firmy z klientem. Zarówno w rolach technicznych, jak i sprzedażowych w IT, umiejętność zadawania odpowiednich, celnych pytań po angielsku może zdecydować o sukcesie lub porażce w nawiązywaniu relacji z klientem zagranicznym. W tym artykule omówimy, jak zadawać pytania po angielsku i przećwiczymy pytania bezpośrednie i pośrednie.
Być może zastanawiacie się, co pytania pośrednie i bezpośrednie właściwie mają do tego, jak badać potrzeby klienta po angielsku. Zacznijmy od wspomnienia, że badanie potrzeb klienta to początkowe stadium budowania relacji. Często zaczyna się jeszcze przed spotkaniem, poprzez przygotowanie i zebranie niezbędnych danych o osobie czy firmie, z którą się spotykamy. Jest to niezbędne, aby wiedzieć, o czym mówi klient, a także, aby skutecznie odkryć jego problem i zaproponować adekwatne rozwiązania.
Aby skutecznie obsługiwać klientów zagranicznych, warto zadbać również o warsztat badania potrzeb klienta po angielsku. Zapewne jako specjalista, np. business developer, architekt rozwiązań, analityk czy handlowiec codziennie stosujesz odpowiednie rozwiązania, ale czy umiesz je zastosować tak samo trafnie po angielsku?
Jednym z takich narzędzi, które wykorzystujesz (być może całkowicie intuicyjnie) są pytania pośrednie i bezpośrednie. Zadawanie precyzyjnych i dostosowanych do osoby pytań otwiera ścieżkę do poznania sedna problemu, z którym przychodzi przedstawiciel firmy klienta.
Jak badać potrzeby klienta po angielsku w różnych rolach?
Jak wiele elementów angielskiego umiejętność zadawania pytań jest w pewnym sensie uniwersalna, ale wymaga innego podejścia do nauki w zależności od roli. W tym artykule omawiamy pytania pośrednie i bezpośrednie w odniesieniu do ról technicznych i sprzedażowych w IT, jednak ich ćwiczenie będzie równie wartościowe także dla innych branż. Sprzedawcy, analitycy biznesowi, architekci rozwiązań jak i inne role wymagają różnych podejść w komunikacji, a także ćwiczenia zadawania pytań w innych kontekstach.
W rolach sprzedażowych, takich jak handlowcy, umiejętność zadawania trafnych pytań pozwala na dokładne zrozumienie potrzeb klienta, co z kolei umożliwia oferowanie spersonalizowanych rozwiązań i zamykanie sprzedaży.
Analitycy biznesowi, dzięki precyzyjnym pytaniom, mogą lepiej identyfikować kluczowe wyzwania i wymagania klientów, co jest niezbędne do tworzenia efektywnych strategii i długofalowych rozwiązań.
Architekci rozwiązań oraz inżynierowie systemów, korzystając z umiejętności zadawania celnych pytań, są w stanie dokładnie zrozumieć techniczne potrzeby i ograniczenia klienta, co umożliwia projektowanie bardziej dopasowanych i zoptymalizowanych systemów.
Pytania pośrednie i bezpośrednie w każdej z tych ról wymagają różnego podejścia i opakowania w inny język, ale schemat ich poprawnego zadawania pozostaje ten sam. Tym bardziej warto go opanować.
Pytania bezpośrednie w angielskim
Bezpośrednie pytania są jasne i zwięzłe. Często zaczynają się od czasowników pomocniczych, takich jak „do„, „does”, „is”, „are”, „will”. Są używane najczęściej wtedy, gdy chcemy uzyskać konkretną informację bezpośrednio od rozmówcy.
Pod koniec artykułu znajdziesz zadania, które pozwolą Ci je przećwiczyć w praktyce.
Oto kilka przykładów bezpośrednich pytań:
Present Simple:
„How do you handle customer complaints?” – Jak radzisz sobie ze skargami klientów?
Past Simple:
„Did you implement the new software last year?” – Czy wdrożyłeś nowe oprogramowanie w zeszłym roku?
Future Simple:
„Will you need additional resources for the next project?” – Czy będziesz potrzebować dodatkowych zasobów na następny projekt?
W kontekście ról technicznych i sprzedażowych, bezpośrednie pytania pozwalają na szybkie uzyskanie niezbędnych informacji. Analityk może użyć pytania: „How many users experience this issue?” (Ilu użytkowników doświadcza tego problemu?), podczas gdy handlowiec spyta o coś odmiennego: „What are your main objectives for this quarter?” (Jakie są Wasze główne cele na ten kwartał?).
Ważne, aby przy zadawaniu pytań bezpośrednich po angielsku zwrócić uwagę na krąg kulturowy, z którego pochodzi rozmówca. W zależności od kultury danej osoby pytanie wprost, np. o pieniądze, szczegóły funkcjonowania firmy lub błędy popełnione przez rozmówcę w danym procesie mogą być odebrane negatywnie. W innym kręgu, np. w kulturze niemieckiej – wręcz przeciwnie.
Pytania pośrednie w angielskim
Pośrednie pytania są zazwyczaj bardziej uprzejme i formalne, często używane w profesjonalnych kontekstach. Zaczynają się od wyrażeń takich jak: „Could you tell me”, „I was wondering”, „I’m curious to know”.
Pod koniec artykułu znajdziesz ćwiczenia, które pomogą Ci je przećwiczyć.
Przykłady pośrednich pytań:
Present Simple:
„Could you tell me how you currently manage your data backups?” – Czy mógłbyś mi powiedzieć, jak obecnie zarządzasz kopiami zapasowymi danych?
Present Continuous:
„I was wondering what IT projects you are currently working on.” – Zastanawiałem się, nad jakimi projektami IT obecnie pracujesz.
Past Simple:
„I’d like to know if you implemented any major software upgrade last quarter.” – Chciałbym wiedzieć, czy wdrożyłeś jakieś znaczące aktualizacje oprogramowania w zeszłym kwartale.
Pośrednie pytania są szczególnie przydatne, gdy chcemy uzyskać informacje w delikatny sposób, nie naruszając przy tym komfortu rozmówcy. Przykładowo, architekt rozwiązań może zapytać: „I was wondering if you have considered cloud solutions for this issue?” (Zastanawiałem się, czy rozważałeś rozwiązania chmurowe dla tego problemu?).
Czy pytanie pośrednie zawsze ułatwi komunikację i sprawi, że przedstawiciel danej firmy zacznie opowiadać o swoim problemie? Niestety nie. Mimo że pytania pośrednie wydają się bardziej taktowne, nie zwalnia nas to od zwrócenia uwagi na potrzeby komunikacyjne drugiej strony. Jeśli rozmówca należy do kultury, w której normą jest bezpośredniość i konkret zadawanie zbyt wielu pytań pośrednich może odnieść odwrotny skutek od zamierzonego. Warto o tym pamiętać.
Pytania pośrednie i bezpośrednie – ćwiczenia
W CoAction nie lubimy podawać samej teorii. Teraz, kiedy już ją znasz i wiesz jaką rolę w Twojej pracy mogą odgrywać pytania pośrednie i bezpośrednie po angielsku warto, abyś je przećwiczył(a).
Przećwicz pytania bezpośrednie
Spójrz na pytania poniżej. Dla każdego pytania zadecyduj, który czasownik posiłkowy (za niebieską strzałką poniżej) powinien zostać użyty. Odpowiedzi znajdziesz na spodzie artykułu.
➡️ have are do would will haven’t didn’t
1. If a problem surfaces with X, …. easily solve it? (you/able)
2. How many people …. to bring in to achieve your desired results? (you/have)
3. How many opportunities …. as a result of this problem? (you/miss)
4. Why …. the change last year? (you/implement)
5. How much money …. each month by resolving Y? (you/save)
6. How ….your life better? (this solution/make)
7. Why …. anything about that problem before now? (you/not/do)
Zastanów się, czym zdania 4 i 7 różnią się od pozostałych? Czy możesz zastosować tę samą zasadę do innych czasowników posiłkowych?
To dla Ciebie za mało ćwiczeń? Więcej praktycznych zadań znajdziesz w darmowym newsletterze CoAction „Business English for IT”. Każdy numer porusza ciekawe tematy związane z rolami w IT, które stanowią świetną bazę do samodzielnej nauki. Zapisz się do newslettera, a otrzymasz wartościowe materiały co dwa tygodnie.
Podsumowanie
Badanie potrzeb klienta po angielsku jest kluczowym elementem budowania międzynarodowych relacji biznesowych, szczególnie w branży IT. Poprawne i precyzyjne zadawanie pytań bezpośrednich i pośrednich po angielsku umożliwia lepsze zrozumienie klienta oraz jego problemów, co pozwala na oferowanie bardziej dopasowanych rozwiązań.
Przygotowanie do rozmów z klientami zagranicznymi wymaga nie tylko znajomości języka angielskiego, ale także umiejętności dostosowania komunikacji pod rozmówcę – również z uwzględnieniem ich tła kulturowego. Ćwiczenie pytań czy innych praktycznych elementów biznesowego angielskiego będzie najskuteczniejsze, jeśli będzie uwzględniać Twoją sytuację.
Jak możemy Ci pomóc przygotować się do rozmów z klientami?
Rozumiemy, jak ważna jest personalizacja nauki pod kątem specyficznych potrzeb zawodowych, niezależnie od branży. Nasze programy są zaprojektowane tak, aby dostarczać praktycznych narzędzi, które ułatwiają skuteczną komunikację właśnie w tych kontekstach, w których najbardziej potrzebujesz.
Oferujemy szkolenia z Business English dla różnych branż oraz intensywne warsztaty
🎯 Negotiating 🎯 Presenting 🎯 Meetings 🎯 Sales 🎯 Business Writing 🎯 Bridging the culture gap with English: Meetings with Americans, Meetings with the British, Meetings on the Arabian Peninsula
Warsztaty dedykowane branży IT
🎯 Running discovery calls 🎯 Negotiating scope of work and terms & conditions 🎯 Presenting technical solutions 🎯 Client interview for developers 🎯 Selling as consultants
Słowem – w CoAction nauczysz się precyzyjnej komunikacji po angielsku w Twojej roli zawodowej. Jeśli czujesz, że to coś dla Ciebie, skontaktuj się – zyskaj pewność siebie i profesjonalizm w każdej rozmowie biznesowej po angielsku.
Odpowiedzi do zadania:
1. If a problem surfaces with X, will you be able to easily solve it? (you/able)
2. How many people would you have to bring in to achieve your desired results? (you/have)
3. How many opportunities did you miss/are you missing as a result of this problem? (you/miss)
4. Why didn’t you implement the change last year? (you/implement)
5. How much money will you save each month by resolving Y? (you/save)
6. How will this solution make your life better? (this solution/make)
This solution will make your life better.
7. Why wouldn’t you do anything about that problem before now? (you/not/do)
Angielski dla analityka IT – przeczytaj opinię ekspertki, Moniki Perendyk
W dzisiejszym dynamicznym świecie IT, umiejętność posługiwania się językiem angielskim stała się kluczowym narzędziem stosowanym w wielu sytuacjach zawodowych. Dla analityków IT i analityków biznesowych, którzy na co dzień poruszają się w obszarze technologii, podnoszenie zdolności do porozumiewania się po angielsku staje się nie tylko wymogiem, ale również strategiczną inwestycją dla pracy z klientami w międzynarodowym środowisku biznesowym. Czytaj dalej, a z naszej rozmowy z Moniką Perendyk, dowiesz się, dlaczego angielski dla analityków w IT jest tak ważny dla ich rozwoju zawodowego!
Give a good impression (without lying!) in an interview
One major factor is that ESL speakers are often poorly practiced at dancing around questions; you are too honest! Or rather, too direct. What's the solution?
Jak skutecznie komunikować się z innymi? Obejrzyj webinar o narzędziu DEARMAN!
Każdy z nas w pewnym momencie zadaje sobie pytanie jak skutecznie komunikować się z innymi. Czy zdarzyło Ci się kiedyś czuć, że trudno Ci asertywnie przedstawić własne argumenty i potrzeby w pracy? A może potrafisz to zrobić, ale czujesz, że nie idzie Ci to za dobrze? Być może właśnie DEARMAN to narzędzie, którego szukałeś/aś, aby usprawnić swoją komunikację biznesową. Dowiedz się na czym to polega i zdobądź cenną wiedzę z webinaru!
do nauki języka oraz wskazówki od naszego Zespołu, jak dodatkowo samodzielnie pracować z angielskim. Newsletter językowy bez spamu i reklam − tylko z konkretami! Polecaj dalej swoim pracownikom oraz znajomym!
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.
Dowiedz się więcej