- Porady
- 7 min
- 02.12.2024
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Budowanie sieci zawodowych kontaktów rządzi się swoimi prawami, a wzajemność to najbardziej podstawowa zasada. Networking jest więc procesem budowania profesjonalnej relacji, w której obie strony mogą coś zyskać. Nawiązywanie nowych znajomości podczas międzynarodowych wydarzeń jest o tyle trudniejsze, że dodatkowo wymaga znajomości języka angielskiego i wyczucia w kwestii różnic kulturowych.
A zatem jak podejść do networkingu na międzynarodowej konferencji, aby przyniósł realne korzyści? Czytaj dalej, żeby poznać najlepsze praktyki na każdym etapie – od przygotowania przed konferencją po follow-up. Na samym dole znajdziesz również nagranie webinaru, który pomoże Ci przygotować się od strony językowej.
Przygotowanie do konferencji – fundament skutecznego networkingu
Wybór priorytetów
Networking jako narzędzie to tak naprawdę sztuka planowania, słuchania i działania. Jeśli zagadywanie do nieznajomych nie należy do Twoich mocnych stron, lepiej, jeśli zaczniesz od wydarzeń, gdzie networking nie jest gwoździem programu, a jedynie miłym dodatkiem.
Aby przygotować się do networkingu na konferencji zastanów się przede wszystkim:
- dlaczego uczestniczysz w danym wydarzeniu?
- czy chcesz posłuchać prelekcji i się zainspirować, poznać nowych ludzi z branży, a może zdobyć nowego klienta?
- co chcesz przekazać nowo poznanym osobom?
Określenie celu pozwoli Ci odpowiednio się nastawić, ale też nie przepalić na to za dużo czasu.
Nawet jeśli zależy Ci głównie na zdobyciu wiedzy, nie znaczy to, że musisz całkowicie zrezygnować z networkingu. Tym bardziej że prelekcje lub warsztaty mające miejsce podczas konferencji będą świetnym punktem zaczepienia do rozmowy. Łatwiej zacząć, gdy wiesz od czego, prawda?
Rozpoznanie gruntu przed wydarzeniem
Zastanów się, w jakich okolicznościach najlepiej podejść do rozmów. Przerwy kawowe, kuluary czy sesje Q&A po wystąpieniach to świetne momenty do nawiązania kontaktu. Jeśli zaplanujesz chwile, podczas których skupisz się tylko na budowaniu relacji, nie przegapisz okazji, a równocześnie zminimalizujesz presję i poziom stresu związany z podejmowaniem spontanicznych decyzji.
Oprócz tego warto sporządzić listę osób, z którymi chcesz porozmawiać w czasie trwania eventu. Wiele konferencji udostępnia listy uczestników lub aplikacje ułatwiające znalezienie nowych partnerów biznesowych. Na tydzień lub dwa przed wydarzeniem możesz zacząć obserwować wybrane profile na LinkedIn, śledzić wydarzenie w social mediach (np. poprzez hashtagi) czy dołączyć do dedykowanych grup na Facebooku.
Jeśli zależy Ci na rozmowie z konkretnymi firmami, zaproś ich przedstawicieli do kontaktów lub poproś wspólne znajomości o wprowadzenie. Dobrym narzędziem do tego będzie Twój profil na Linkedinie oraz Sales Navigator, który pokaże Ci kluczowe osoby w hierarchii danej organizacji. Pisząc do nich możesz wspomnieć, że również bierzesz udział w konferencji. Aby wiadomość była zachęcająca zastosuj zasadę KISS.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby poprosić kogoś znajomego o przedstawienie także już w trakcie wydarzenia, jednak zawiązanie rozmowy jeszcze przed zapewni nie tylko większy komfort, ale i większe szanse na pozostanie w kontakcie.
Przygotowanie do rozmów na konferencji — small talk i autoprezentacja po angielsku
Już wiesz, po co jedziesz, masz cel i listę osób, do których chcesz dotrzeć… Warto jeszcze zastanowić się, o czym będziesz rozmawiać.
W Polsce lubimy przechodzić od razu do rzeczy, ale warto pamiętać, że w krajach anglojęzycznych króluje small talk. Dlatego weź pod uwagę z kim zagajasz rozmowę i wymyśl luźne tematy dostosowane do jego/jej kultury lub tematu konferencji. Na wszystko jest czas i miejsce, zatem:
- Przygotuj sobie wyrażenia po angielsku lub pytania, które mogą stanowić punkt wyjścia do rozmowy.
- Unikaj tematów kontrowersyjnych takich jak polityka i religia.
- Poruszaj uniwersalne tematy takie jak pogoda, sport, lokalne wydarzenia i atrakcje czy wspólne zainteresowania.
- Amerykanie szczególnie docenią znajomość lokalnych drużyn sportowych i komplementy.
- Brytyjczycy zaś rozmowę o pogodzie oraz zrozumienie dla ich poczucia humoru.
To szczególnie ważne, jeśli jedziesz w nieznane dotąd miejsce lub podejmujesz się nowego wyzwania, np. pierwszy raz jesteś na konferencji w Stanach lub dopiero zaczynasz wdrażać się w pewne tematy po awansie. Przygotowanie tematów do small talku sprawi, że poczujesz się zdecydowanie pewniej już na miejscu.
Skoro już udało się rozpocząć rozmowę, dalszym krokiem będzie przedstawienie siebie i/lub swojej firmy czy produktu. Przygotuj i przećwicz kilka wersji dostosowanej do sytuacji i typu rozmówcy. Skuteczny pitch powinien być zwięzły, ale na tyle interesujący, by rozbudzić ciekawość drugiej osoby. Jeszcze ważniejsze jest to, aby był naturalny, a rozmowa nie skupiała się wyłącznie na Tobie. Staraj się słuchać uważnie i zapamiętywać szczegóły, w tym imię rozmówcy.
Nie widzisz przestrzeni na pitch? Odpuść. W którymś momencie ktoś zazwyczaj sam dopyta, czym się zajmujesz. Jeśli z kolei chcesz udoskonalić lub poćwiczyć swój pitch w języku angielskim, sprawdź naszą ofertę.
Jak włączyć się w rozmowę? O czym pamiętać w trakcie? Praktyczne wskazówki odnośnie networkingu
Dale Carnegie w słynnej książce “Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” radzi, aby na pierwszym miejscu stawiać samopoczucie swoich rozmówców. Rozmowa to coś, co ma pomóc ludziom wokół Ciebie czuć się lepiej. Jak wspominaliśmy na początku, kluczowa jest zasada wzajemności – traktuj innych z szacunkiem, a oni odwdzięczą się tym samym. Oprócz tego nie zapominaj o poniższych wskazówkach:
- Zapamiętuj imiona rozmówców i inne szczegóły. Jeśli czegoś nie usłyszysz, nie bój się dopytać!
- Unikaj dominowania – staraj się równoważyć swój udział w rozmowie.
- Stosuj pytania otwarte, które zachęcają do mówienia.
- Szukając grupki, do której możesz się podłączyć, omijaj te, które prowadzą bardzo osobiste lub żywiołowe dyskusje.
- Szukaj fizycznej luki, w której możesz stanąć i wślizgnij się tam, kiedy będziesz w stanie wnieść wartość w konwersację.
- Angażując się w rozmowy grupowe, staraj się włączać również te osoby, które tylko się przysłuchują.
- Wzrokiem lub gestem zachęć osoby poza grupą do dołączenia, ale też zrób dla niego/jej miejsce obok siebie.
Pamiętaj: międzynarodowa konferencja to świetne miejsce na networking, ale to dopiero początek budowania relacji z kontaktami biznesowymi.
Przeniesienie relacji poza konferencję – follow up
Podczas eventu możesz proponować wzajemne dodanie się na Linkedinie, wymianę wizytówek czy złapanie się na krótkie spotkanie po konferencji, aby pozostać w kontakcie. Aby zaproponować spotkanie po angielsku, możesz powiedzieć np. „Shall we pencil in a video call for the start of next week, and you can let me know if we need to move it?”.
Jeśli zależy Ci, aby pozostać w pamięci swoich nowych znajomości, po zakończeniu konferencji wyślij krótki e-mail lub wiadomość na LinkedIn, w której podziękujesz za rozmowę. Przypomnij kontekst spotkania, np.: „It was great meeting you at the panel on data analytics trends. I really enjoyed our discussion about predictive modeling.”.
Być może niektóre, nawet obiecujące rozmowy spełzną na niczym. Jednak nigdy nie wiadomo, która z takich rozmów po jakimś czasie zaowocuje niespodziewaną szansą na ciekawy projekt, dużego klienta czy intratny kontrakt. Presja na szybkie zamknięcie sprzedaży wcale tego nie ułatwi. Zamiast tego, skup się na budowaniu wartościowych relacji.
- Czas ma znaczenie: Staraj się wysłać wiadomość w ciągu kilku dni od zakończenia konferencji, gdy wspomnienia są jeszcze żywe i rozmówca będzie Cię pamiętał.
- Personalizacja: Wspomnij szczegóły rozmowy z konferencji, aby potraktować odbiorcę bardziej osobiście.
- Zaproponuj wartość: Na przykład podziel się linkiem do artykułu, który nawiązuje do Waszej rozmowy, lub zaproponuj pomysł współpracy, jeśli taki się pojawił.
Networking na zagranicznych konferencjach – podsumowanie
Networking na konferencjach międzynarodowych to nie tylko okazja do zdobycia nowych kontaktów, ale także strategiczne narzędzie budowania kariery i relacji zawodowych. Kluczem do sukcesu jest dobre przygotowanie – wyznaczenie celów, zaplanowanie rozmów oraz opanowanie sztuki small talku i autoprezentacji. W trakcie wydarzenia warto być otwartym, słuchać rozmówców i inicjować interakcje w odpowiednich momentach.
Największe efekty przynosi jednak follow-up po konferencji, czyli utrzymanie kontaktu i rozwijanie relacji, które mogą zaowocować już teraz bądź w przyszłości. Networking to proces wymagający czasu i zaangażowania, ale przemyślane podejście zwiększa szanse, że zdobędziemy wartościowe kontakty – czy to nowych klientów, czy mentorów inspirujących nas do rozwoju w biznesie.
Nagranie webinaru – networking po angielsku na zagranicznych eventach
Jeśli właśnie przygotowujesz się na budowanie sieci kontaktów za granicą, obejrzyj nagranie webinaru “Networking with Impact at Tech Events”, które pomoże w przygotowaniu od strony języka angielskiego.
Jeśli nie widzisz nagrania poniżej, zaakceptuj ciasteczka i odśwież stronę lub obejrzyj nagranie na naszym kanale YouTube.