- Porady
- 07.08.2025
Czego dowiesz się z tego artykułu?
„Czy będę mieć zajęcia z native speakerem?” to jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zainteresowane rozwojem językowym. No właśnie: co będzie lepsze – angielski z native speakerem czy z polskim lektorem? Jak to często bywa w edukacji, odpowiedź brzmi: to zależy.
Dlaczego to pytanie pojawia się tak często? Nasi klienci podają różne powody:
- „Chcę się osłuchać z akcentem.”
- „Zależy mi na nauce żywego, naturalnego języka.”
- „Miałem konwersacje z native speakerem, ale nie widzę efektów.”
- „Mój poziom jest zbyt niski, żeby pracować z native speakerem.”
W CoAction nie unikamy odpowiedzi – po prostu wierzymy, że skuteczna nauka języka to coś więcej niż wybór między native a non-native speakerem. To przede wszystkim dobrze zaprojektowany proces szkoleniowy, w którym lektor pełni rolę przewodnika, a nie wykładowcy.
Rola lektora – moderator, nie wykładowca
W naszym podejściu lektor nie jest głównym źródłem wiedzy i języka. Jego zadaniem jest raczej:
- dobór materiałów językowych dopasowanych do Twoich celów i zainteresowań,
- projektowanie procesu nauki tak, by był efektywny i przyjemny,
- aranżowanie ćwiczeń i symulacji, które aktywują nową wiedzę, przekształcając ją w umiejętności,
- udzielanie konstruktywnego feedbacku,
- planowanie powtórek i utrwalania materiału.
To oznacza, że nauka odbywa się nie tylko podczas zajęć, ale również pomiędzy nimi. Czas z lektorem to przestrzeń na aktywne używanie języka – mówienie, ćwiczenie, zadawanie pytań. W czasie zajęć mówisz głównie Ty – lektor mniej, a więc nie jest to dobry czas na osłuchiwanie się z akcentem. Natomiast słuchanie podcastów, oglądanie filmików, krótkich rolek to aktywności, które możesz wykonywać samodzielnie (pod kierunkiem lektora), w dogodnym dla siebie czasie.

Angielski z native speakerem – czy konwersacje są efektywne?
Zajęcia konwersacyjne mogą być efektywne, ale tylko pod warunkiem, że mają jasno określony cel, ich temat jest dobrany zgodnie z potrzebami uczestnika, przebieg rozmowy motywuje do używania nowego języka, a lektor umiejętnie udziela feedbacku i planuje powtórki. W CoAction polecamy więc raczej konwersacje jako element kursu obejmującego bardziej ustrukturyzowaną naukę. Celem konwersacji jest zazwyczaj aktywowanie trudniejszych elementów językowych i zwiększanie płynności interakcji. O efektywności zajęć konwersacyjnych nie decyduje zatem narodowość lektora.
Osłuchiwanie się z akcentem – czy potrzebujesz do tego native speakera?
Nie. Potrzebujesz dobrego planu i odpowiednich materiałów. Lektor – niezależnie od narodowości – może zaproponować Ci autentyczne nagrania w wybranym akcencie (brytyjskim, amerykańskim, australijskim itd.), które będą zgodne z Twoimi celami i preferencjami. Co więcej, słuchając różnych głosów i stylów mówienia, zyskujesz większą elastyczność komunikacyjną – a to kluczowa kompetencja w międzynarodowym środowisku pracy.
Angielski z native speakerem czy non-native speakerem – kogo wybrać?
W naszym zespole są zarówno native, jak i non-native speakerzy. Każdy z nich wnosi coś wartościowego.
Angielski z native speakerem zapewnia:
- głębokie zrozumienie kultury krajów anglojęzycznych,
- posługiwanie się naturalnym, idiomatycznym językiem,
- pomoc w przełamywaniu bariery psychologicznej wobec interakcji z rodowitym użytkownikiem języka.
Non-native speakerzy:
- sami przeszli drogę nauki języka, więc lepiej rozumieją Twoje wyzwania,
- często mają bogatszy warsztat metodyczny i więcej pomysłów na skuteczną naukę,
- potrafią lepiej wyjaśnić zawiłości gramatyczne i struktury językowe (oczywiście po angielsku 😊).
Najważniejsze jednak jest to, czy dany lektor pasuje do Ciebie – do Twojego stylu pracy, poziomu, celów i osobowości. Dlatego w CoAction dobieramy lektorów indywidualnie, zwracając uwagę na:
- metodykę pracy,
- doświadczenie i zainteresowania zawodowe,
- specjalizację w niższych lub wyższych poziomach zaawansowania,
- styl komunikacji.
Skuteczność szkolenia nie zależy ostatecznie od tego, czy lektor jest native czy non-native speakerem, lecz od tego, czy został dobrze dobrany dla konkretnego kursanta.

Co dalej?
Jeśli zastanawiasz się, czy lekcje z native speakerem są dla Ciebie, najlepszym krokiem będzie bezpłatna lekcja próbna. Po niej pomożemy Ci dobrać takiego nauczyciela, który najlepiej wesprze Twój rozwój językowy – niezależnie od tego, czy jest native speakerem, czy nie.
A tak na marginesie – kim właściwie jest native speaker?
Kto może być uznany za native speakera języka angielskiego? Osoba z brytyjskim obywatelstwem? Ktoś, kto wychował się w Stanach Zjednoczonych i tam ukończył szkołę? Australijczyk, który od 20 lat mieszka w Polsce i uczy angielskiego? A może Polak, który od 30 lat żyje w USA? Albo obywatel Indii, który od dziecka posługuje się angielskim na co dzień?
Każda z tych osób może być uznana za native speakera – ale nie musi.
Definicja native speakera bywa niejednoznaczna. Zdarza się, że osoby urodzone i wychowane w krajach anglojęzycznych, mieszkające od lat za granicą, zauważają, że ich kontakt z żywym językiem się osłabił. Czasem przejmują lokalny akcent, czasem tracą kontakt z aktualnym językiem kultury. Z drugiej strony, osoba mieszkająca w kraju anglojęzycznym przez dekady może posługiwać się językiem angielskim na poziomie wyższym niż niejeden rodowity użytkownik – zwłaszcza jeśli jej edukacja była intensywna i świadoma.
Dlatego w CoAction nie skupiamy się na etykietach. Zamiast pytać, czy lektor jest native speakerem, pytamy: czy ten konkretny nauczyciel będzie najlepszym przewodnikiem w Twoim rozwoju językowym?
👉 Zamów bezpłatną lekcję próbną i poznaj nasz zespół!