KONTAKT
KONTAKT
Wracam do listy wszystkich wpisów

Audyt językowy − co to jest, dla kogo i jaki jest jego cel?

Jedną z pozycji w naszej ofercie jest Audyt językowy. W tym wpisie wyjaśniamy, czym jest Audyt, jak wygląda proces przeprowadzania Audytu, ja także, jaki jest jego cel i jakie konkretne korzyści ze sobą niesie.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

audyt językowy

Czym jest Audyt językowy?

Audyt to forma testu, który pozwala na zbadanie kilku aspektów języka angielskiego biznesowego u osoby audytowanej. To szczegółowa i wielowątkowa analiza − mierząca poziom angielskiego mówionego i pisanego oraz poszczególnych części składowych tych umiejętności:

  • słownictwa,
  • poprawności gramatycznej,
  • płynności wypowiedzi,
  • interakcji ze współrozmówcą,
  • zwięzłości i logiczności wypowiedzi,
  • wymowy,
  • jakości treści i przekazu.

W CoAction badamy poziom mówienia w monologu i dialogu oraz poziom pisania, prosząc o przygotowanie np. maila lub raportu, w zależności od tego, jakiej formy pisemnej badana osoba używa na co dzień w pracy.

Czym Audyt językowy różni się od testu poziomującego?

Zapewne wielu z Was spotkało się z czymś takim, jak test poziomujący − czyli z testem, który miał ocenić Wasz poziom i przyporządkować do konkretnej grupy, np. w szkole językowej czy na studiach.

Zasadniczą różnicą między tzw. placement testem (oceniającym poziom General English), a naszym Audytem językowym, jest to, że Audyt przygotowujemy pod konkretne sytuacje czekające w pracy w danej roli − wymagające płynnej komunikacji po angielsku.

Testowanie naszych potencjalnych kursantów wobec znajomości General English mijałoby się z celem, ponieważ niekoniecznie poziom angielskiego, który wyszedłby w teście, przekładałby się na realne umiejętności potrzebne do pracy, np. prezentacji, negocjacji czy poprowadzenia spotkania z klientem. Audyt bada poziom, ale to tylko jedna z wielu informacji, które otrzymujemy wraz z wynikiem audytu.

Chcesz poznać nowe zwroty niezbędne w biznesowym angielskim?

Bezpłatny e-book Business English specjalnie dla Ciebie

Wystarczy, że podasz nam swój adres e-mail, a e-book 30 KEY IDIOMS FOR BUSINESS MEETINGS trafi prosto na Twoją skrzynkę. Dzięki nowym zwrotom lepiej zrozumiesz klienta i ożywisz język angielski, polepszając płynność mówienia o biznesie!

Jakie są cele wykonania Audytu językowego?

  • Kompleksowa i rzetelna ocena poziomu wyjściowego w ściśle określonych kontekstach zawodowych. To, co proponujemy w ramach audytu, nie jest klasycznym testem językowym, czy nawet ustnym badaniem poziomu opartym na „pogadance”.

  • Wskazanie konkretnych obszarów języka i komunikacji do poprawy, np. logiczności wypowiedzi, zrozumiałości komunikatu, płynności, poprawności, aspektów prezentacyjnych wpływających na odbiór np. przez klienta.

  • Zaplanowanie szkolenia językowego wokół zidentyfikowanych braków, co zaoszczędzi czas i budżet potrzebny na wykształcenie pracowników do oczekiwanego poziomu komunikacji.

  • Ocena progresu osiągniętego szkoleniu z angielskiego (różnica widoczna, jeśli Audyt wykonany jest przed i po szkoleniu).
audyt z języka angielskiego

Kiedy przydaje się Audyt językowy?

  • Sprawdzenie kompetencji komunikacyjnych u pracowników.
  • Ustalenie poziomu i potrzeb przed rozpoczęciem szkolenia językowego.
  • Rekrutacja wewnętrzna.
  • Screening kandydatów.

Ile trwa Audyt językowy?

Cały Audyt trwa maksymalnie 50 minut. Składa się z kilku części.

  • 15-minutowy monolog (na przykład odnośnie do obecnego projektu, jego etapów, podejmowanych decyzji itp.).
  • 15-minutowy dialog (symulacja rozmowy np. z klientem).
  • 2-minutowe zadanie pisemne (np. napisanie maila w określonym celu).

Kto przeprowadza Audyt językowy?

Profesjonalny, doświadczony lektor/lektorka angielskiego, oceniający poziom językowy na skali CEFR (od A do C) − z wyszczególnionym opisem aspektów języka, takich jak płynność, dokładność, interakcja, wymowa i spójność.

Dodatkowo audytor nie prowadzi dialogu z osobą badaną, a to podnosi wiarygodność oceny.

audyt językowy pytania

Jakie korzyści wynikają z Audytu językowego?

  • Audyt sprawia, że kursy języka angielskiego maksymalnie efektywne i nie tracimy czasu na doprecyzowanie celów językowych oraz obszarów do przerobienia. Co więcej, zarówno kursant, jak i osoba odpowiedzialna za szkolenia pracowników, ma pewność, że kurs jest przygotowany pod konkretne potrzeby, a także ma na celu jak najszybsze wsparcie kursanta w obszarach, w których nie czuje się pewnie lub popełnia błędy.

  • Osoba odpowiedzialna za rozwój pracowników otrzymuje dokładny raport − opisujący, w jaki sposób człowiek w danej roli radzi sobie językowo w danej sytuacji z pracy, np. czy jest w stanie porozumieć się z klientem, opisać proponowane rozwiązanie itp. W skrócie: czy jest gotowy na rozmowę z klientem zagranicznym na odpowiednim poziomie.

Szczegółowy i rzetelny Audyt językowy jest przede wszystkim podstawą do zaplanowania regularnego szkolenia, który będzie odpowiadało na potrzeby przyszłych kursantów.

Co dalej?

Audyt językowy przeprowadzony po zrealizowanym szkoleniu pozwala na zmierzenie przyrostu umiejętności u pracownika oraz sprawdzenie efektywności kursu. Ułatwia raportowanie dotyczące wydanych pieniędzy kontra rezultaty.

Jest to także narzędzie, które pozwala zmotywować pracowników do poważnego traktowania inwestycji w ich wyszkolenie. Dostajemy regularnie opinie, że ludzie w końcu wiedzą, czego im brakuje i nad czym muszą jeszcze popracować. Raport postępu też jest zresztą świetnym motywatorem, bo pracownicy widzą, że ich nauka nie idzie na marne i, że ich poziom językowy idzie do góry.

Dodatkowym pozytywnym aspektem Audytu jest to, że stanowi on matrycę kompetencji komunikacyjnych po angielsku u pracowników, która pomaga menedżerom zarządzać procesem ich rozwoju.

Jeżeli jesteście zainteresowani przeprowadzeniem Audytu językowego wśród Waszych pracowników, zapraszamy do zakładki KONTAKT. Chętnie odpowiemy na Wasze pytania!

#EnglishForIT&Tech #BusinessEnglish

Co dalej?

W CoAction uważamy, że nauka angielskiego pod kątem zawodowym powinna być zaprojektowana wokół bardzo konkretnych celów. Muszą one wynikać z jasno zdefiniowanych przykładów użycia języka w danej roli oraz poziomu „poczucia” się dobrze w komunikacji po angielsku. Ma to dla Ciebie sens? Jeśli tak, to…

…skontaktuj się z nami!
CoAction - Zdjęcie Przemysław Fidzina
CoAction Business Language Trainers
Inne wpisy tego experta

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?