KONTAKT
KONTAKT
Wracam do listy wszystkich wpisów

Jakie są zalety lekcji z angielskiego online? Z perspektywy Kursanta i Lektora

Nauka online nie wpływa negatywnie na jakość zajęć czy ich efektywność. Jak tylko wypróbowaliśmy formułę zajęć online, stwierdziliśmy, że idealnie odpowiadają one na potrzeby naszych Kursantek i Kursantów. W tym wpisie argumentujemy, dlaczego w CoAction możemy każde szkolenie i warsztat przeprowadzić właśnie za pomocą spotkań video!

Czego dowiesz się z tego artykułu?

Discovery Meeting webinar

Zaczynaliśmy jak większość szkół językowych od zajęć stacjonarnych z języka angielskiego

Nasi lektorzy jeździli po całej Warszawie, prowadząc kursy firmowe, praktycznie w każdej dzielnicy. Przemek, CEO CoAction, potrafił zaczynać zajęcia o 7 w Śródmieściu i kończyć o 20 na Kabatach. Już przed pandemią zaczęliśmy testować zajęcia w formule online i dołożyliśmy tę opcję do naszej oferty. Początkowo, zajęcia online stanowiły dodatek do naszych lekcji stacjonarnych, ale kiedy pandemia rozszalała się na dobre, okazały się niezbędne do kontynuacji nauki.

Jak tylko wypróbowaliśmy tę nową metodę, stwierdziliśmy, że idealnie odpowiada na potrzeby naszych kursantów i nie wpływa negatywnie na jakość zajęć czy ich efektywność. Skończyło się tym, że aktualnie dużo ponad 90% naszych kursów to zajęcia online i nie zanosi się na to, żeby miało to ulec jakiejś zmianie.

Poniżej przedstawimy Wam kilka argumentów, dlaczego zajęcia online mogą być lepszym wyborem, nie tylko dla nas, ale także dla naszych kursantów.

Odwołania zajęć z angielskiego

Zajęcia stacjonarne

Przy zajęciach stacjonarnych kursantom dosyć często zdarza się odwoływać zajęcia, bo stoją w korku i nie są w stanie dojechać na czas, albo zajęcia są wcześnie rano i kolejny raz zaspali. W większości szkół językowych jest też taka zasada, że jeżeli zajęcia zostaną odwołane mniej niż 24h wcześniej, to są normalnie opłacane.

W związku z tym kursantowi nie tylko przepadają zajęcia, ale także musi za nie zapłacić, tak jakby się odbyły. W momencie kiedy ktoś ma 2-3 razy zajęcia w tygodniu, to nie ominie go aż tak dużo, ale jeżeli ktoś ma na przykład 90-minutowe zajęcia raz w tygodniu, nawet pojedyncze odwołanie sprawia, że ma dłuższą przerwę w nauce.

Chcesz poznać nowe zwroty niezbędne w biznesowym angielskim?

Bezpłatny e-book Business English specjalnie dla Ciebie

Wystarczy, że podasz nam swój adres e-mail, a e-book 30 KEY IDIOMS FOR BUSINESS MEETINGS trafi prosto na Twoją skrzynkę. Dzięki nowym zwrotom lepiej zrozumiesz klienta i ożywisz język angielski, polepszając płynność mówienia o biznesie!

Zajęcia online

Oczywistym plusem zajęć online jest to, że ani kursant, ani lektor nie musi nigdzie dojeżdżać. Żadne korki im niestraszne, nawet te warszawskie! W związku z tym godziny zajęć są też bardziej elastyczne, bo nie trzeba się dostosowywać do porannych lub popołudniowych godzin szczytu. A jeżeli ktoś zaśpi, to lektor przypomni się SMS-em lub mailem i wystarczy tylko włączyć komputer, zalogować się na zajęcia i można w nich uczestniczyć z łóżka.

Szkolenia grupowe z angielskiego, a lekcje indywidualne 1-1

Zajęcia stacjonarne

W przypadku zajęć stacjonarnych duże firmy często wybierają zajęcia grupowe. W każdej takiej grupie znajduje się wtedy przynajmniej 5-6 osób. Pojawia się wtedy pytanie o efektywność tych zajęć.

Oczywiście ważny jest ich aspekt społeczny, lektor może też przygotować więcej ćwiczeń w parach, czy wykorzystać, że w grupie znajdują się osoby np. na różnych stanowiskach. Jednak dalej mamy sytuację, w której kilka osób przypada na jednego lektora. Wtedy jego czas i uwaga automatycznie dzieli się na kilku kursantów.

Jeżeli ktoś potrzebuje dużo wsparcia i ma wiele pytań podczas zajęć, lektor może nie być w stanie tego zapewnić.

Zajęcia online

Większość naszych zajęć online to zajęcia 1-1. Firmy są bardziej skłonne wybierać zajęcia indywidualne, jeżeli są one prowadzone online. Dodatkowo dzięki temu, że nasi lektorzy nie muszą nigdzie dojeżdżać, w ich grafiku jest dostępna większa liczba godzin i mają przestrzeń na więcej zajęć indywidualnych.

Dzięki temu, że na lekcji jest tylko jeden kursant, Lektor może całkowicie spersonalizować materiał, dostosowując temat i poziom materiałów.

Co więcej, osoby, które pracują z lektorem indywidualnie, czują się bardziej komfortowo, rozmawiając po angielsku. W grupie zawsze ten poziom stresu jest wyższy, boimy się popełniać błędy i nie chcemy powiedzieć czegoś głupiego. Tym samym, ćwiczymy speaking w dużo mniejszym natężeniu niż na zajęciach one-to-one. Lektortym samym jest w stanie także zapewnić regularny feedback językowy z dokładnymi wskazówkami, co jest jeszcze do poprawy lub co kursant opanował w zadowalającym stopniu.

Dostępność materiałów pod naukę języka angielskiego

Zajęcia stacjonarne

Zazwyczaj podczas takich zajęć lektor korzysta z podręcznika, kserówek czy kart pracy. Przy napiętym grafiku ciężko nauczycielom wygospodarować czas na tworzenie zaskakujących, angażujących materiałów, które mogą fizycznie wręczyć kursantom. Nie w każdej firmie jest dostępny, chociażby projektor, nie mówiąc o tablicy interaktywnej. To oczywiście nie oznacza, że wszystkie zajęcia stacjonarne muszą być nudne i oparte na pracy z podręcznikiem, ale na pewno jest duża różnica między dostępnością narzędzi, których można używać fizycznie w klasie, a tych do nauki online.

CoAction - Dlaczego audyt językowy to "must-have tool" dla menudżera HR?

Zajęcia online

Ilość materiałów i narzędzi, zwłaszcza dla nauczycieli językowych, jest praktycznie nieskończona. Z kursantami można oglądać wideo, przygotowywać quizy online, wypełniać interaktywne zadania pod słownictwo czy omawiać prezentacje.

Po zajęciach można udostępnić takie materiały kursantowi, zadać dodatkowe zadania, a przed kolejną lekcją je sprawdzić. Dzięki temu, że można zaplanować kurs jako częściowo asynchroniczny, kursant może przeczytać artykuł czy zrobić zadanie w terminie, który mu pasuje najbardziej.

Krótki wywiad z Lektorką języka angielskiego

Żeby nakreślić Wam, jak wygląda nauka online z perspektywy lektorki Business English, poprosiliśmy Iwonę Stanios, naszą Senior Teacherkę, o to, żeby odpowiedziała na kilka pytań. Iwona uchyliła rąbka tajemnicy nie tylko o swoich spostrzeżeniach, ale też o tym, jak jej kursanci odnajdują się w formule online.

CoAction: Czy prowadzisz już tylko zajęcia online, jeżeli tak to od kiedy pracujesz w tej formule?

Iwona: Prowadzę zajęcia tylko online. Pracuję w takiej formule od początku pandemii, czyli marca 2020.

CoAction: Jak odnalazłaś się w świecie lekcji online po tym jak wcześniej prowadziłaś zajęcia stacjonarne.

Iwona: Początki były bardzo trudne – nie znałam programów do prowadzenia zajęć, wszystkie materiały posiadałam w formie papierowej, zawsze stawiałam na interakcję w klasie i bałam się, że na zajęciach online nie będę w stanie tego zrobić. Poza tym bałam się zajęć grupowych – że to, że nie widzę w całości swoich uczniów, sprawi, że nie będę panować nad grupą, a ona nie będzie mogła się skupić na zajęciach. A tym samem lekcje nie będą efektywne. Dodatkowo obawiałam się, że wpadną mi dzieci do pokoju w trakcie trwania zajęć, że internet nie będzie działał, że prąd wysiądzie…

To było wszystko nowe i nieznane. Jednak w Internecie na różnych grupach nauczycielskich pojawiło się szybko wsparcie – nazwy platform do prowadzenia zajęć, programów. Wzięłam udział w kilku szkoleniach dotyczących nauczania online, zaczęłam digitalizować swoje materiały. Krok po kroku, nauczyłam obsługiwać się różne aplikacje i bardzo to polubiłam.

Zauważyłam, że jestem wtedy bardziej eco-friendly (bo nie drukuję niesamowitej ilości materiałów, które później i tak zazwyczaj lądują w śmietniku) i time-efficient (nie muszę jeździć w różne miejsca i tracić na to czasu, mogę materiały szybko zmieniać i indywidualizować). Mam też bardziej elastyczny grafik i godzę to z opieką nad dziećmi.

CoAction: Czy Twoi kursanci wolą zajęcia online, a jeżeli tak to dlaczego?

Iwona: Widzę, że około 90% kursantów woli zajęcia online, ponieważ nie musi wychodzić z domu, ani ubierać się i tracić czas na dojazdy. Mają większą możliwość zrealizowania lekcji w różnym czasie (nie muszą rezerwować 60 minut plus dojazdy, tylko 60 minut).

Mają również większy wybór ofert, ponieważ nie muszą ograniczać się do szkoły językowej ze swojego miejsca zamieszkania. Mają do dyspozycji całą Polskę, a nawet świat! Uczenie się mogą też godzić z opieką nad dziećmi.

CoAction: Czy ty widzisz jakieś negatywne strony zajęć online?

Iwona: Jest wąska grupa ludzi, którzy nie potrafią uczyć się online, ponieważ brakuje im spotkania twarzą w twarz z drugim człowiekiem. Poza tym nie widzę większych wad takiego uczenia się.

CoAction: Myślisz, że wrócimy jeszcze kiedyś do zajęć stacjonarnych? Jeżeli nie to dlaczego?

Iwona: Sądzę, że system hybrydowy wprowadzany w różnych firmach może się sprawdzić również przy prowadzeniu zajęć z angielskiego. Na przykład: jedno spotkanie na żywo w miesiącu, reszta online. Uważam, że zajęcia online mają więcej zalet niż wad, co nie znaczy, że sama czasem nie tęsknie za spotkaniem twarzą w twarz.

Ludzie szybko przyzwyczajają się do czegoś, co jest wygodne (zajęcia z domu, z łóżka, z biura, w piżamie, w przerwie między spotkaniami itp.), dlatego nie będą chcieli szybko z takiej wygody zrezygnować.

#EnglishForIT&Tech #BusinessEnglish

Co dalej?

W CoAction uważamy, że nauka angielskiego pod kątem zawodowym powinna być zaprojektowana wokół bardzo konkretnych celów. Muszą one wynikać z jasno zdefiniowanych przykładów użycia języka w danej roli oraz poziomu „poczucia” się dobrze w komunikacji po angielsku. Ma to dla Ciebie sens? Jeśli tak, to…

…skontaktuj się z nami!
CoAction - Zdjęcie Przemysław Fidzina
CoAction Business Language Trainers
Inne wpisy tego experta

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?